Bornholm er et af de skønneste steder i Verden

Det er vi mange, der hurtigt kan blive enige om. Men hvad betyder det i forhold til at trække turister til øen? Hvordan skal vi markedsføre øen og hvem skal markedsføringen rette sig imod?

Bornholms turismestrategi for 2013-2016, som Destination Bornholm og Klyngeudvikling Bornholm står bag, lægger op til markedsføring af Bornholm som en destination, der gør sine gæster rigere på oplevelser. Øen skal profileres gennem oplevelser udover det sædvanlige, som har stort forretningspotentiale og som er værd at rejse efter.

For at styrke fundamentet for den bornholmske turismeudvikling arbejder en koordinationsgruppe med at prioritere fremtidige fokusområder for turismen på Bornholm. Koordinationsgruppen peger på temaerne outdoor, gourmet, events, grøn erhvervsturisme og krydstogtturisme.

Markedsførings skal synliggøre og formidle et helstøbt billede af, hvilke oplevelser, Bornholm byder på. Helt konkret bliver aktiv brug af øens særprægede natur, gastronomi i verdensklasse og de mange events, omdrejningspunktet for Destination Bornholms markedsføring af øen i 2014.

Strategiske fokusområder

  • Branding af Bornholm i alle vores aktiviteter
  • Tilstedeværelse på de vigtigste markeder
  • Innovative og slagkraftige markedsføringsindsatser
  • Skarp segmentering af målgrupper
  • Markedsføringsindsatser baseret på data, hvor muligt
  • Fokus på outdoor, events og madoplevelser
  • Øget fokus på effektmåling
  • Skarpe og brugbare analyser
  • Dialogmarkedsføring
  • Blogging
  • Fortsat fokus på sociale medier
  • Høj prioritering af pressearbejde
  • Flere fællesannonceringstiltag
  • Tiltag med såvel færge som fly
  • Messetilstedeværelse
  • Mediebureaustøtte til aktører, der ikke har ressourcerne til selv at løfte opgaven
  • Synlig, effektiv organisation med dygtige medarbejdere