Destination Bornholm arbejder aktivt med markedsføring på alle Bornholms nærmarkeder

Vi markedsfører Bornholm i det øvrige Danmark og i Sverige, Norge, Tyskland og Polen.

Det kommunikationsstrategiske fundament er det samme for alle markeder, men budskabet og formidlingsformen justeres selvfølgelig for at imødekomme interessemæssige og kulturelle forskelle.

Vi arbejder selv intensivt med at generere viden om Bornholms besøgende – og også med at få indsigt i, hvorfor nogen vælger ikke at gæste Bornholm. Derudover har vi et tæt samarbejde med bl.a. VisitDenmark, som løbende foretager dybdegående analyser af vores nærmarkeder, og herigennem får vi også en basal indsigt i, hvordan vi bedst formidler Bornholm til vores udlandske gæster.

Danmark

Danmark er vores største marked. Undersøgelser viser, at kendskabet til Bornholm blandt danskere allerede er langt over kendskabet til de fleste andre destinationer i Danmark, og der er mange, der drømmer om at tage til Bornholm. De allerede meget kendte klassiske seværdigheder har den største tiltrækningskraft på nye gæster der aldrig har været på øen, og loyaliteten er højere på Bornholm end de fleste andre steder i landet (dvs. der er mange gæster der vender tilbage).

Undersøgelser konkluderer også, at opfattelsen af rejsetid og pris er den altdominerende barriere for at flere realiserer drømmen om at besøge Bornholm. De adspurgtes tilkendegivne opfattelse af rejsetid og pris er dog ikke altid i overensstemmelse med den faktiske rejsetid og nutidige priser. Vi kan påvirke denne uoverensstemmelse med vores kommunikation, og derfor vil vores markedsføringsaktiviteter på det danske marked i 2015 fokusere på at bearbejde potentielle besøgendes opfattelse af rejsetid og pris. Ikke før pris- og tidsopfattelse er adresseret, kan vi høste mere værdi af at kommunikere oplevelser og herlighed generelt. Vi centrerer i 2015 vores indsats i HT-området.

Den danske turist besøger typisk Bornholm med sin familie, gennemsnitligt 4 personer sammen, og opholdet varer som regel en uges tid i sommerperioden. De fleste kommer for at holde ferie, men et sports- eller kulturarrangement kan også være motiv for rejsen. Naturen er det største trækplaster, men de danske gæster værdsætter også kulturhistoriske seværdigheder og museer. 85% har spist på restaurant og 73% nævner shopping (ikke dagligvarer) som aktivitet. I sommersæsonen søger de fleste danske gæster en afslappende ferie i fred og ro, hvor samvær og aktiviteter ved skov og strand er vigtige elementer. Ca. 33% søger dog en ferie fyldt med aktiviteter – fx besøg på attraktioner og museer, oplevelser samt sightseeing i bil, på cykel og til fods.

Uden for højsæsonen er mange gæster modne par uden børn, som ofte kommer i en forlænget weekend, 3-4 overnatninger. For disse gæster har miljø og atmosfære lige så stor betydning som naturen. 14% beskriver deres ferie som forkælelse med fokus på god mad, shopping og wellness samt overnatning i komfortable rammer.

Sverige

Det svenske marked har tidligere været af stor betydning for Bornholms turisme. Men mange faktorer gjorde i en årrække en ferie på Bornholm dyr for svenskerne. Den svenske krone har igen stabiliseret sig og den positive vækst i den svenske økonomi gør, at vi igen er blevet en attraktiv destination for de svenske turister.

Svenskerne lægger blandt andet vægt på god mad, hvilket passer fint med den udvikling, der er sket med bornholmske råvarer og gode spisesteder.

Hvis du har interesse i at tiltrække gæster fra Sverige og har et produkt, der passer til markedets efterspørgsel, så anbefaler vi dig at deltage i partnerskabskampagnen på det svenske marked.

Norge

Norske gæster rejser primært efter en børnevenlig, tryg og ren destination. Sjov, leg og læring er det rejsemotiv, som passer bedst til vores norske gæster.

Danmark har en stærk position i Norge og desuden har norske turister et højt døgnforbrug. De norske gæster er primært familier eller voksne par uden børn.

Hvis du har interesse i at tiltrække gæster fra Norge og har et produkt, der passer til markedets efterspørgsel, så anbefaler vi dig at deltage i partnerskabskampagnen på det norske marked.

Tyskland

Tyskland er Bornholms næststørste marked. Ca. halvdelen af vores tyske gæster har været her før, men siden år 2000 har Danmark og Bornholm imidlertid tabt markedsandele til andre ferielande primært beliggende i Østeuropa.

På det tyske marked er vores brand langt fra så stærkt som i Danmark. Undersøgelser viser, at 77% af tyskerne i de nordligste delstater ikke kender Bornholm. Det betyder, at vi i de kommende år vil bearbejde kendskabet til Bornholm i vores markedsføringskampagner på det tyske marked. Kendskabet til Sassnitz-overfarten er også relativt lavt, og derfor vil vi også fokusere på at højne kendskabet til denne rute.

Tysklands befolkningstal taget i betragtning, har vi valgt at koncentrere vores markedsføringsindsats i udvalgte, relevante områder, hvor vi – qua befolkningens kendskabsgrad og geografiske beliggende – alt andet lige har størst potentiale for at trække besøgende Bornholm.

Det er især naturen, miljøet og atmosfæren, der får tyskerne til at vælge Bornholm. Børnevenlighed, seværdigheder både de historiske og de naturskabte, de gode cykelveje og i det hele taget mulighederne for fysiske aktiviteter i naturen er med til at motivere valget. 51% beskriver deres ferie som en ferie med naturens gratis glæder i centrum – samvær og aktiviteter ved skov og strand og 48% som en ferie fyldt med aktiviteter – fx cykling, løb, fisketure og svømmeture. De tyske gæster kommer som børnefamilier eller 40+ uden børn og deres opholdslængde er på ca. to uger.

Færgen fortsætter med at besejle Sassnitz-ruten med den større kapacitet og de forbedrede sejltider, som de introducerede i sæsonen 2011.

Hvis du har interesse i at tiltrække gæster fra Tyskland og har et produkt, der passer til markedets efterspørgsel, så anbefaler vi dig at deltage i partnerskabskampagnen på det tyske marked.

Polen

Polen er et særdeles interessant marked for Bornholm. Udover en stærk økonomisk vækst repræsenterer Polen en stor befolkning på 39 mio. indbyggere, hvoraf en betragtelig andel har en gennemsnitlig indkomst på linje med den danske.

Polske turister rejser gerne efter kyst- eller badeferie, men er også interesserede i at opleve deres nabolande og disses kultur. Naturbaseret og aktiv ferieform er også populær. Langt de fleste gæster er børnefamilier.

Vi er i dialog med potentielle partnere om en kommende indsats i Polen. Er du interesseret i annoncering på det polske marked, kan du kontakte Dorthe Lind Thornton.