Bornholms Kulturuge – en event, der tiltrækker rejsende

Det ligger som et element i Destination Bornholms strategi, at man ønsker at styrke skuldersæsonerne og bl.a. ”lukke hullet” mellem sommerferien og efterårsferien. Et af midlerne er Bornholms Kulturuge, der afvikles i uge 38.

Bornholms Kulturuge blev gennemført første gang i 2001 i regi af Bornholms Amt, og senere overgik driften til Regionskommunen indtil 2008. I perioden 2011 – 2016 har kulturugen opnået økonomisk støtte fra de regionale udviklingsmidler til drift og markedsføring. Arrangementerne gennemføres med sponsormidler fra en række fonde og virksomheder med Færgen A/S som hovedsponsor.

Destination Bornholm har fungeret som sekretariat for kulturugen siden 2009, og fra 2015 har vi påtaget os opgaven med markedsføring, udvikling og projektledelse.

Vi ved fra VisitDenmarks undersøgelse ”Kulturturister i Danmark” (Download som PDF), at Bornholm står stærkt, når det gælder kulturoplevelser som rejsemotiv. Vedrørende gæsternes kulturaktiviteter i ferien ligger Bornholm nr. 1 for besøg på museer og udstillinger, samt besøg på historiske attraktioner – og overgås kun af København, når det drejer sig om Koncerter, festivals og events. Kulturturister foretager i snit 8 overnatninger og har et døgnforbrug på kr. 750. Begge dele højere end de tilsvarende tal for alle turister.

Der er foretaget lokale undersøgelser af kulturugens effekt, og de viser at der gennem de seneste 5 år er sket en stigning i antallet af gæster, der rejser til Bornholm for at opleve kulturugen, og at de i 2016 genererede en omsætning på 5.6 mio kr. Læs mere om kulturugen her (link til pdf-evaluering 2016)

Bornholms Kulturuge markedsføres på www.bornholmskulturuge.dk. Her har overnatningssteder og spisesteder mulighed for at annoncere, ligesom man kan deltage i fællesannoncering i landsdækkende medier på fordelagtige vilkår sammen med Bornholms Kulturuge.

Sponsorerne til Bornholms Kulturuge 2016

Danske Færger A/S, Brdr. E., S. & A. Larsens Legat, Bornholms Revision, HJB Byggeforretning ApS, Horesta, Wonderfestiwall, Nordeafonden, Sparekassen Bornholms Fond, Bornholms Brand, Funder Kaas, Bornholmerflyet.dk, Beck Pack Systems, Bornholms Mosteri A/S, JF Kontor og Data ApS, Bornholms Tidende A/S, Destination Bornholm ApS og Bornholms Vækstforum.

Kontakt: Administrationsleder Hanne Strøby, tlf. 5693 0368